marți, 28 februarie 2012

Gradina vara-toamna 2011!

Asa cum am mai scris,am inceput gradinaritul impinsa de la spate cum se zice,eu tot o dadeam ca sunt fata de oras si gradina mea este la piata,dar....
Dupa primul an 2010 ,inceput de sotul meu alandala ,eu am vrut doar mirodenii,am avut ceva rezultate,iar in 2011 cu ajutorul internetului am zis sa ma implic mai mult.
Bine am facut,microbul cred ca l-am luat,asa ca ma tratez cu noi tehnici de gradinarit.

In 2011,ne-am facut rasadurile,cele puse in casa in paharute au fost cam chinuite,au crescut,dar nu sau maturizat grozav.
Rasadurile din rasadnita au fost super chiar daca au avut doar o luna si un pic sau maturizat foarte bine.
Ne-am facut si solar7,5x5x3,5 m,pentru inceput a iesit bine,am vazut unde trebuie imbunatatit ca sa reziste mai bine la furtuni.
De plantat, am inceput la sfarsitul lui martie ,aveam pus de toamna usturoi si ceapa,
am insamantat in gradina:
ridichii,morcov,spanac,patrunjel,
iar in solar la 1 mai 2011,
rosii ,castraveti,plante sanitar:
busuioc,cimbru,galbenele,craite,ardei kapia,vinete.
Pentru ca era inca frig ,afara am inceput sa plantam dupa 15 mai ,a fost bine caci am avut recolte in transe ,usor de recoltat si conservat.
Am avut de mancat din gradina o varietate de legume si verdeturi,in ordinea aparitiei lor:
Stevie,Spanac,Ridichii,Ceapa,Usturoi,Patrunjel,Loboda rosie,Morcov,Leustean,Urzici,Sfecla rosie,
Castraveti,Dovlecei,Marar,Tarhon,Menta,Busuioc,Varza,Rosii,Fasole verde fideluta,Ardei Kapia,Ardei iuti,Fasole la metru,Dovlecei la metru,Vinete,Schinduf,Telina,Porumb de floricele.
In mare am avut roade peste asteptari,la un moment dat nu mai faceam fata la mancat,conservat,daruit,vandut mai putin.
Greseli au fost ,in special ca m-am luat dupa unii asa zisi cu experienta in gradinarit si dupa lacomia din noi,nu am respectat distanta de plantare ,unele au fost cam dese si se sufocau,ulterior le-am mai rarit caci nu se putea altfel.
Alte greseli au fost din lene,fiind un an ploios / calduros,nu am stropit cand trebuie,deci ciupercutele si-au facut aparitia,nu prea mult,dar au fost in special in solar ,unde nu ma asteptam ,ulterior am aflat unde am gresit  in solar,am plantat prea des,aerisirea a fost in regula dar aveam condens,asa ca ciupercutele s-au instalat ca la ele acasa.
Am ramas uimita de puterea de coacere,crestere ,a rosiilor in solar chiar daca le-am chelit de frunze,ulterior nu am mai facut fata si le-am lasat asa manate si ele tot mi-au oferit fructele lor pana la inceputul lui noiembrie.
Daune in afara de ciupercute,au mai fost niste fluturi si plosnite verzi care au papat ceva varza,rosii si ardei.
De stropit am folosit :macerat de urzica,humusil,zeama bordeleza.
Udarea / Hranirea plantelor am facut-o cu apa din fantana imbunatatita din cand in cand cu macerat de urzica,macerat gainat de pasare,cenusa,urina,var,humusil..
Am avut plantate printre legume, plante sanitar:
Galbenele,Craite,Busuioc,Cimbru,Menta,Carciumarese,Tufanele.
Mai am de prins spilul cu stropitul,cum si cand.
Mai am de aflat ce sa fac pentru plosnita verde, fluturi /omizi.
Rezultate in 2011 au fost peste asteptari,mai ales ca au fost rasaduri facute de noi .
-Stevia este un locatar vechi in gradina ,decat am mai ordonat-o putin,am mancat ca salata impreuna cu ceapa,usturoi,ridichii,spanac,loboda,in diverse mancaruri.
-Ridichiile nu prea au fost grozave,dar cat au fost tinere le-am papat in special frunzele,in salata sau in mancare.
-Spanacul a fost super ,l-am mancat ca salata cat a fost mai mic si ceva gatit.
-Ceapa si Usturoi le-am mancat la orice si oricum,suntem mari mancaciosi  .
-Castravetii ,initial credeam ca mare lucru nu o sa fac ,ca apoi sa ii jumol caci nu mai aveam ce face cu ei,deja ma stresau,am conservat,am mancat,am daruit,am vandut si ei tot rodeau.
-Dovleceii ,initial au fost doua fire la cuib si 7 cuiburi ,am aflat ca sunt prea desi ,asa ca am lasat cate un fir la cuib si 3 cuiburi,in final a ramas unul,au rodit de nu mai stiam ce sa fac cu ei ,am mancat salata,mancare,murat,am daruit ,ei tot au rodit pana in octombrie.
-Fasolea verde fideluta,nu a iesit de la inceput in toate cuiburile si am replantat unde era lipsa.
Greseala mea a fost ca am plantat cam des,a rodit peste masura ,noroc cu mama care m-a ajutat la cules/curatat,am mancat,am conservat in borcane si la congelator,nu am mai facut fata ,am lasat-o sa se usuce crezand ca se face boabe ,dar in toamna erau doar niste pastai uscate fara boabe,asta e .
-Varza ,am avut 13 fire,3 verze au fost papate de omizi iar restul le-am papat noi.
-Rosiile au fost 8 soiuri normale si 3 soiuri cherry,au ramas 6 normale si 2 cherry.
-Soiul Ryla care este foarte popular pe la noi,sunt foarte roditoare ,dar gustul nu este de rosie ,este malaioasa,nu prea ne-a placut ,nu o mai cultivam.
-Soiul As ,sunt mari carnoase si un gust dulceag de rosie,merita.
-Soiul Inima de bou,sunt ciudate ,mari / potrivite/ mici ,gustoase,merita.
-Soiul urias,sunt bune dar prea putine la fir,nu mai pun.
-Soiul Buzau 22,sunt bune dar nu le mai cultiv.
-Un soi bulgaresc,noi ii ziceam Naslada,dar corect nu stiu ,am sa ma uit pe plic cum scrie,au fost cele mai grozave si ca dezvoltare ,rod si rezistenta la mana,gust de rosie romaneasca,sigur am sa cultiv .
Unele fire de afara le-am lasat la un moment dat de capul lor,nu le-am mai copilit/legat,iar pe la jumatatea lui septembrie cand am inceput sa fac curatenie de toamna ,ce sa vezi ,erau pline de gogonele,le-am ordonat frumos si au rodit pana in noiembrie.Ce mi-a placut la soiul asta ca marimea rosiilor sunt destul de mari si  la fel la toate nivelurile,crestere nedeterminata
-Rosiile cherry ,cele galbene nu mi-au placut si le-am scos ,am facut gem ,iar din celelalte mie mi-au placut cele lunguiete,am sa mai cultiv.
Cele rotunde nu prea mi-au placut ,aveau coaja prea tare,dar la conserve au iesit bune,dar nu le mai cultiv.
-Ardeii Kapia ,am avut un soi mare si unul urias cu pulpa carnoasa,am ramas uimita cati puteau fi la un fir,cel putin 4-6 uriasi si tot atat putin mai mici,a trebuit sa ii priponesc caci se rupeau crengile.Anul asta am sa ii protejez mai bine.
-Ardeii iuti,am avut 3 soiuri,a fost cea mai bine ingrijita leguma,sapat,udat,stropit,legat,anul asta mai adaug ceva soiuri.
-Sfecla rosie ,am avut doua recolte,a fost super.
-Dovleceii la metru si fasolea la metru a fost de experienta,buni ,dar nu o sa mai cultiv.
-Morcovii au crescut peste asteptari,anul asta am sa pregatesc mai bine pamantul,este cam pietros si unii nu au crescut bine.
-Telina am avut de frunze,anul asta am sa pun si pentru radacina.
-Mirodeniile:
busuioc,cimbru,cimbrisor,menta,patrunjel,leustean,marar,schinduf,tarhon,au fost grozave ,am scris pe larg despre ele  aici
A fost ceva de munca,
 m-am organizat destul de bine,
 nu m-am opintit prea rau,
mai ales ca o faceam ca hobby,
daca iese bine ,
daca nu iarasi bine,
nu eram stresata ca aoleo ce ma fac daca nu se face,nu mai am castig.
Castig am avut in primul rand ca am avut activitate fizica,
eu sunt cam deficitara la capitolul asta,
apoi a fost un castig material,
 piata am facut-o in gradina,de la piata am cumparat doar ce nu aveam eu.
Am facut provizii frumoase,am experimentat metode noi de gradinarit .
Am avut satisfactii de la recolta frumoasa si de la cateva persoane meseriasi in gradinarit ,au fost incantati la ceea ce au vazut la noi in gradina,mai ales ca eram incepatori,le-am spus ca internetului i se datoreaza totul.
Acum incepe un nou sezon ,2012,om trai si om vedea ce va fi .
In Picassa am facut un album cu roadele din vara-toamna ,sper sa va placa ceea ce am realizat.




Incepe chiar de astazi sa faci mici schimbari in stilul de viata!

Mihaela

2 comentarii:

  1. In primul rand te felicit pentru ca ai renuntat la legumelele din piata dar ai ales un gradinarit cum imi place mie, fara chimicale. si ti-ai demonstrat ca se poate. Asta este foarte important. Daca ai avut boala in solar, ai avut-o din cauza ta si o stiu din propria experienta ce poate face lacomia.
    Daca nu aerisesti si nu pastrezi distantele corespunzatoare si nu copilesti,poti sa stropesti cu chimicale cat vrei, ca tot apare mana.Plantele trebuiesc hranite si imunizate ca si omul, cu tot ce trebuie. Daca au de toate sunt si rezistente la boli.
    Si in al doilea rand te felicit pentru gradina frumoasa si astea fiind zise, ma bucur ca am descoperit inca o prietena pe sufletul meu.
    Numai bine iti doresc si sa gradinaresti cu dragoste! :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc!
      "Lăcomia este apetitul incontrolabil şi nesăţios pentru mai mult decât ai nevoie"-Sondra Ray
      Cam asa am fost noi anul trecut.
      Initial in solar incepusem sa plantez asa cum scrie si pe plic si in informatiile gasite pe net,dar au venit unii cu "experienta" si au zis ,"oooo,nu e bine asa rar ,punele mai dese",eu am plecat urechea si am facut ca ei ,dar simteam ca nu e bine.Norocul nostru a fost ca le-am stropit cu humusil,macerat de urzica,asta cred ca a mai atenuat dezastrul .
      Anul asta am sa pun asa cum scrie pe plic ,fiecare soi are alte cerinte.
      Sa auzim numai de bine!

      Ștergere

Multumesc de vizita,impresiile sunt binevenite!