sâmbătă, 20 iulie 2013

Stevia rebaudiana-Stevia dulce indulcitor natural

Stevia dulce-Stevia Rebaudiana,creste in sudul Americii, este sora buna cu stevia noastra si inlocuieste cu brio indulcitorii sintetici. 
Numele farmaceutic este DULCOSTEVINA si reprezinta un ajutor de nadejde in diabet
In toamna lui 2011 am primit cativa butasi de Stevia dulce-Stevia rebaudiana, din Bulgaria,
i-am tinut la bucatarie unde temperatura era tocmai buna,
nici prea cald,nici prea frig,lumina destula,dar din 5 ghivece a supravietuit doar unul.
L-am mutat intr-un ghiveci mai mare si l-am scos in primavara afara in gradina.
A inceput sa cresca,a lastarit ,am mai tuns-o ca sa se ramifice bine,in toamna 2012 a intrat bine,
a iernat tot in bucatarie,dar deodata s-a ofilit si uscat.
Nu imi dau seama de ce a reactionat asa,pesemne ca iarna doar vegeteaza asa ca i-am tuns lastarii uscati si o mai udam din cand in cand,in primavara am scos-o in solar si tot asa o mai udam ,cand surpriza intr-o zi incepe sa apara mici lastari si tot incepe sa cresca.
Acum arata bine,s-a mai ramificat,am tuns-o de doua ori iar frunzele le-am uscat.
Frunzele de Stevie dulce cand sunt proaspete au la inceput un gust usor amarui-dulce,
apoi incepe sa isi lase dulceata in gura.
Cand am tuns primii lastari ,varfurile le-am pus in halba de apa ,le-am lasat acolo cateva zile.
Ii dadea apei un gust dulceag,foarte placut.
Frunzele uscate de Stevie dulce sunt sfărâmicioase, crocante, de culoare verde intens.
Frunzele de Stevie dulce se pot toca cu râșnițe pentru a crea o pudră, aceasta se poate păstra într-un borcan de sticlă curat.
Se utilizeaza la ceaiuri, limonade, salate de fructe,
dar si pentru prajituri, deoarece rezista la temperaturi inalte,de pana la 200 grade Celsius, fara a-si pierde calitatile.
Stevia dulce se găsește pe piață sub formă de praf (un vârf de cuțit echivalează ca putere de îndulcire cu circa 2 lingurițe de zahăr),dar trebuie pastrata cu mare atentie, ferita de umezeala,sau sub formă lichidă (un pahar cu limonadă poate fi îndulcit cu circa 5 picături).
 Eu am pus intr-o cana de 450ml cam 10-14 picaturi ,mie imi place mai dulce,prima data este ceva nou,apoi este totul ok.
Stevia dulce:
-Nu conține calorii și nu îngrașă.
-Reglează nivelurile de zahăr din sânge.
-Înlătură pofta de dulciuri.
-Înfrânează diverse pofte culinare, controlând apetitul alimentar.
-Diminuează dorința de a fuma și de a consuma alcool.
-Împiedică apariția cariilor dentare.
-Stimulează energia mentală.
-Este un îndulcitor natural care nu prezintă niciun risc pentru sănătate.
-Reglează presiunea sângelui.

Ca o referință în următoarele echivalențe:
1 kg. Frunze uscate de stevie indulceste 150 litri de apă.
1 kg de Dulcostevina indulceste 1.500 litri de apă.
1 kg de zahăr indulceste 25 litri de apă

Stevia dulce de ajutor in sanatatea noastra:
-Diabetul de tip I
-Diabetul de tip II
-Hipertensiune
-Adjuvant in ischemie cardiaca
-Adjuvant in aritmie cardiaca
-Infectii gripale 
-Retentie de lichide
-Candidoza
-Adjuvant in depresie
-Acnee
-Rani
-Infectii renale, litiaza renala 
-Obezitatea 
-Carii dentare

Mai multe detalii despre Stevia dulce,cultivare,proprietati :




 
Stevia dulce asa arata in 2012
Stevia dulce in mai 2013 prima tunsoare
Stevia dulce in iunie 2013
 Stevia dulce in iulie 2013,
am tuns-o a doua oara si am pudrat-o cu cenusa impotriva ciupercilor.
Acum vreau sa o plantez in gradina ca sa vad cum ii va merge pana in toamna.



10 comentarii:

  1. Mihaela sa o inmultesti ca musai vreau si eu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incerc,trebuie sa ii prind spilul,zicese ca se inmulteste ca si muscata.
      Numai bine!

      Ștergere
  2. Eu o folosesc de un an de zile si am facut inclusiv dulceata si gem cu stevia. Am reusit si sa o inmultesc, asa cum spui tu, ca pe muscata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Peste un an sper sa zic si eu asa,momentan am uscat ceva frunze.
      Numai bine!

      Ștergere
    2. Buna, Myky
      Ma bucur ca te-mpaci bine cu stevia, am luat si eu cca 1 an, dupa care am schimbat pe miere (eu nu mananc zahar), pt. ca ajunsesem sa am rezistenta f. mica la oboseala din cauza asta (lipsa de carbohidrati). Dar sotul meu care are diabet, ia stevia de 3 ani, cu efecte f. bune pt. ca el mananca cu cap, asa cum ia zis doctorul ... deci are energie

      Sunt tare curioasa: cum ai facut tu dulceata si gem cu stevia ? Eu am gasit retete pe siteurile de limba franceza si engleza, dar n-am inteles cum se poate conserva in lipsa zaharului.

      Daca ai timp sa-mi spui si mie cum ai facut, ti-as fi recunoascatoare.
      Cami

      Ștergere
    3. Buna
      Unde as putea cumpara si eu o planta sau doua de stevie dulce pls
      danydaxgrup@yahoo.com

      Ștergere
    4. Buna,mai am cateva bucati,intra si vezi
      http://gradinahobby.blogspot.ro/search/label/Stevia%20rebaudiana-Stevia%20dulce
      Numai bine!

      Ștergere
  3. Gem am facut anul trecut, de prune, eu fac gemul de prune fara zahar (genul celui de topoloveni), o serie din prunele cumparate nu au fost coapte suficient si am completat dulceata lor cu stevie. Din pacate nu pot sa dau cantitati pt ca pur si simplu o pun dupa gust. Tot anul trecut am facut nectar de piersici si am procedat la fel (tot dupa gust). Anul acesta am facut dulceata de dude, deocamdata se prezinta ok. Aveam undeva in PC salvate echivalentul zahar/stevie. O sa le caut si o sa le postez pe blogul meu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Myky
      Nu am nevoie de cantitati si echivalente, vroiam sa stiu cat timp s-au pastrat pana sa se strice sau sa fermenteze. Prunele si zarzarele au pectina (care e doar agent de ingrosare, nu de conservare ca zaharul), deci magiunul rezista in timp doar pt. ca e procesat foarte mult timp la caldura si astfel, prunele sunt deshidratate aproape complet. Poti sa-smi spui cat a tinut nectarul de piersici sau gemul de zarzare ? Mersi mult.

      Ștergere
    2. La nectar nu trebuie indulcitor,eu pur si simplu la piersici/caise am dat fructele prin blender si le-am pus in sticle/borcane cu filet si le-am sterilizat,este o nebunie,asa am invatat de la mama soacra si tin ani de zile fara probleme pastrate in camara.
      La nectarul din corcoduse doar le fierb un pic,5 min max.cat sa se inmoaie ,le dau prin strecuratoare ca sa aleg cojile si samburii ,ce rezulta procedez ca mai sus.
      Este pacat sa pui indulcitor la nectar,de regula se fac din fructele foarte coapte si nu are nevoie,deja iese prea dulce.
      Numai bine!

      Ștergere

Multumesc de vizita,impresiile sunt binevenite!